Skúsenosti z 2020 pokračovanie
"Pán Jurica, dnes som len tak išiel okolo jednej banky, uvidel som
tam plagát so zaujímavým úrokom, tak som sa išiel opýtať a pani
mi povedala, že mi dajú úrok 0,69% a ešte budem platiť aj menej.
Vy ste mi vybavil 0,99%. Tak čo teraz...?"
Takto znel telefonát od môjho klienta. Hovorím si, čo teraz...? Tak
sme si dohodli kávu u mňa v kancelárii, ešte to bolo bez rúšok :).
Klientovi som zhrnul moje viac ako 13 ročné skúsenosti s úvermi
a s objemom niekoľkých miliónov EUR, ktoré som za tie roky už vybavil.
Čo povedali klientovi moje niekoľkoročné skúsenosti ?!
Záver znel pre klienta jasne: nie je všetko zlato, čo sa bliští. O čo ide?
Dnešná filozofia niektorých bánk nie je o udržaní si "starého" klienta, ale
o získavaní nových "cudzích" klientov. Práve preto ponúkla pani za okienkom
v banke "cudziemu" klientovi nižší úrok. V čom bol teda háčik? Práve v tom, že
nižšší úrok by mal klient len na 3 roky! Čo sa vzhľadom na stav a vývoj finančnej
situácie nie len u nás ale aj celosvetovo, vôbec neodporúča. Okrem tej krátkej 3 ročnej
fixacie úroku, je potrebné aby si klient všimol RPMN - ročnú percentuálnu mieru nákladov.
Je to skutočný úrok, ktorý klient banke platí a v ktorom sú odzrkadlené všetky poplatky.
Klientovi som ďalej pripomenul, že úver má na dobu 30 rokov a zdanlivo nízky úrok
na krátke - v tomto prípade len 3 ročné obdobie, nie je to na čo by mal zamerať
svoju pozornosť. Rozdiel v splátke u tohto klienta ak by úver refinancoval do tej
"novej" banky bol 8€ mesačne. Splátka síce nižšia, no čo by sa s ňou a s úrokom
udialo po tých 3 rokoch...?! Povedali sme si s klientom toto slovenské porekadlo:
"Lepší vrabec v hrsti ako holub na streche" !
Ďalším bodom na ktorý som klienta upozornil bola dĺžka fixácie úroku 0,99%.
Úrok bol v jeho prípade istý až na 7 rokov. To znamená, že čokoľvek by sa za
7 ročné obdobie stalo na trhu s úvermi, tak vy ste milý klient v "kľude" :).
Ak úroky pôjdu nahor - ste v pohode. Máte istotu.
Ak úroky pôjdu nadol - požiadame v tej istej banke o prehodnotenie úroku.
Na čo si treba dať ešte pozor?!
Posledným bodom, ktorý spomeniem sú okrem poplatkov za vedenie účtu
aj ďalšie "produkty", ktoré si treba v banke uzatvoriť, aby klient dostal
nízky úrok. To znamená, že v skutočnosti ten nízky úrok môže byť len
"lákadlo" na ktoré si treba dať pozor a radšej sa poradiť so svojim poradcom.
Pri všetkej úcte k bankovým "poradcom", treba myslieť aj na to, že daného
bankára platí mesačne banka aj za to, že klientovi "predá" úver, či iný pre
banku ziskový produkt. A navyše fluktuácia bankárov je mimoriadne vysoká.
Poradca objektívne "radí", banka subjektívne "predáva".
Týmto článkom som okrem hore uvedených informácií chcel povedať
aj to, že so svojimi klientami hrám na istotu.
Riskuje sa inde, vo svete peňazí to určite neodporúčam.
Budem rád ak ma budete sledovať v mojej skupine na Facebooku
https://www.facebook.com/groups/1535154339980169/
... a pokial dáte LIKE na moju stránku Finančné nápady
https://www.facebook.com/Finančné-nápady-106521238052204/
tak v nej nájdete viac hodnotných informácií nie len o €, ale už čoskoro zadarmo
aj nový ebook s aktuálnym názvom:
10 neFINANČNÝCH tipov práve na túto dobu
Ďakujem za dočítanie článku a v prípade informácií ma, prosím, kontaktujte
na nižšie uvedených kontaktoch.
S pozdravom
Mgr. Marek Jurica