
Bankový účet si môžete zriadiť aj elektronicky. Čo k tomu potrebujete?
V rámci novely zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti je od prvého februára 2018 možnosť otvoriť si bankový účet na diaľku prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu a prítomnosť klienta v banke už nebude nutná.
Občiansky preukaz s čipom je nutnosť
Vďaka občianskemu preukazu s čipom je možnosť vykonávať niektoré úkony zjednodušená. Potrebné však je, aby ste mali nainštalovaný počítačový softvér a elektronickú kontaktnú čítačku čipových kariet. Cieľom je však zvýšenie využívania potenciálu e-ID aj bez ďalších softvérových a hardvérových vybavení. Banky by uvítali aj využite e-ID v smartfónoch, čo by značne uľahčilo proces otvárania bankových účtov bez fyzickej prítomnosti klientov v pobočkách bánk. Pre podpis zmluvy by stačilo využiť elektronický podpis, čo by nová novela zákona mala umožňovať.
Elektronický podpis musí byť zaručený
Ak už disponujete elektronickým občianskym preukazom s čipom, je potrebné mať zaručený elektronický podpis. Ten si vyžaduje šesťmiestny PIN, prípadne osemmiestny PUK a certifikát kvalifikovaného podpisu má platnosť päť rokov a jeden mesiac. Tridsať dní pred skončením platnosti môžete prostredníctvom služby e-Government požiadať o nový certifikát online.
Pre overenie totožnosti poslúži aj krátke video
Niektoré banky vám po uzatvorení bankového účtu pošlú zmluvy na podpis kuriérom, fotografie dokladov totožnosti či prevedenie jednocentovej zálohy z iného účtu, ktorý vlastníte. Nový spôsob identifikácie klienta na základe automatického rozpoznávania tváre je veľmi vítaný ako u klientov, tak aj u bánk. Na identifikáciu totiž zatiaľ postačí aj krátke video tváre, ktoré supluje fyzickú prítomnosť klienta v banke.
Pred vytváraním nového bankového konta online sa informujte o možnostiach založenia účtu priamo na webových stránkach vašej banky. Možno už nebudete musieť chodiť na pobočku osobne a všetko vybavíte z pohodlia domova. Pokiaľ teda budete spĺňať vyššie uvedené náležitosti.